Κυριακή 20 Νοεμβρίου 2011

Άρθρο από την εφημερίδα " Οδηγώ "

Η προτεραιότητα στους κυκλικούς κόμβουςΟι Bρετανοί ήταν εκείνοι που το 1963 θεσμοθέτησαν τον κανόνα της προτεραιότητας για τον κινούμενο επί της κυκλικής πλατείας έναντι του εισερχόμενου σε αυτήν. Η αλλαγή αυτή είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση της κυκλοφοριακής ικανότητας των κυκλικών κόμβων, καθώς η κυκλική κίνηση δεν «μπλόκαρε» πλέον, αλλά και τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, αφού με την παραχώρηση προτεραιότητας οι εισερχόμενοι υποχρεώνονταν να μειώσουν την ταχύτητά τους. Από το 1975 και μετά, αρκετές χώρες της Ευρώπης (Γαλλία, Ολλανδία, Ισπανία), αναγνωρίζοντας τα πλεονεκτήματα των roundabout, τα εφάρμοσαν, στην αρχή δοκιμαστικά και στη συνέχεια μαζικά, τόσο σε αστικές όσο και σε υπεραστικές οδούς. Ακόμη και οι μέχρι πρότινος επιφυλακτικές Ηνωμένες Πολιτείες και Γερμανία μπήκαν στο χορό, από τον οποίο μένει έξω, πεισματικά θα έλεγε κανείς, η χώρα μας.Έτσι λοιπόν στην υπόλοιπη Ευρώπη προτεραιότητα έχει αυτός που κινείται ΜΕΣΑ στην πλατεία, και όχι ο "εκ δεξιών" που μπαίνει σε αυτήν όπως ισχύει μόνο στην Ελλάδα. Έτσι αποφεύγονται εντελώς τα φανάρια βάζοντας στην μέση μια πλατεία που μπορεί να διασταυρώνονται 6-7-10 κεντρικοί δρόμοι. Η λογική είναι ότι, αφού μπεις στην πλατεία (που έχει 2 και 3 λωρίδες), μπορείς να κινηθείς ελεύθερα γύρω-γύρω και να βγεις από κει που θέλεις. Στην Ελλάδα, οι λίγοι κυκλικοί κόμβοι που απέμειναν να λειτουργούν ως πραγματικά roundabout, με προτεραιότητα δηλαδή στον κυκλικά κινούμενο, δέχτηκαν τη «χαριστική βολή» από τον Κ.Ο.Κ. του 1977 που καταργήθηκε ―πιθανόν για λόγους «ομοιομορφίας» και «απλούστευσης»― η διάταξη που εξαιρούσε τους κυκλικούς κόμβους από το γενικό κανόνα της εκ δεξιών προτεραιότηταςΚάποιοι Δήμοι στη χώρα μας είχαν την πρόβλεψη να τοποθετήσουν STOP στους κάθετους δρόμους για να εξομοιώσουν κατά κάποιο τρόπο το σύστημα της Ευρώπης.Στην Ελλάδα, αν μπεις σε πλατεία πρέπει να σταματάς κάθε 10 μέτρα για αυτόν που έρχεται από τα δεξιά σου. H τοποθέτηση πλατείας στην μέση μιας διασταύρωσης έχει και ένα άλλο σημαντικό πλεονέκτημα: Μειώνει σημαντικά την ταχύτητα του οχήματος που εισέρχεται στην πλατεία, χωρίς όμως να το σταματά όταν δεν χρειάζεται (όπως ένα κόκκινο φανάρι). Έτσι υπάρχει ομαλότερη ροή, μείωση του συνολικού χρόνου μετακίνησης αλλά και αποφυγή θανατηφόρων κάθετων χτυπημάτων από παραβιάσεις προτεραιότητας ή κόκκινων φαναριών με μεγάλες ταχύτητες.Σίγουρα θα υπάρξει κάποιο μπέρδεμα αν ισχύσει η προτεραιότητα στην πλατεία όπως στην Ευρώπη. Αντί να μπερδέψουμε λοιπόν τους «έξυπνους» Έλληνες οδηγούς (εν αντιθέσει με τους κουτόφραγκους που μπορούν να διακρίνουν πότε έχουν προτεραιότητα), προτείνουμε απλά: -Να μπουν STOP στις εισόδους των πλατειών (ή σωστότερα, ανάποδο τρίγωνο παραχώρησης προτεραιότητας), τουλάχιστον σε αυτές που δεν έχουν έντονη ροή προς την πλατεία, έτσι ώστε να διευκολυνθούν οι υπόλοιποι κεντρικοί δρόμοι και τα αυτοκίνητα να ξεμπλέκουν γρήγορα από την διασταύρωση και -Να αντικατασταθούν διασταυρώσεις που έχουν φανάρια με κυκλικούς κόμβους, τουλάχιστον πιλοτικά, για να διερευνηθεί η βελτίωση της κίνησης και η μείωση των ατυχημάτων.Θα τολμήσουμε να κάνουμε ένα βήμα μπροστά, εφαρμόζοντας σωστά σχεδιασμένους κυκλικούς κόμβους (εκεί που οι κυκλοφοριακές συνθήκες προσφέρονται) και επαναφέροντας τον κανόνα της προτεραιότητας στον κυκλικά κινούμενο, ή θα μείνουμε στην απατηλή «σιγουριά» των σηματοδοτών και των STOP και θα κατηγορούμε τους «απείθαρχους» και «απερίσκεπτους» Έλληνες οδηγούς ως αποκλειστικούς υπεύθυνους για τις σφοδρές μετωπικές και πλαγιομετωπικές συγκρούσεις;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου