Κυριακή 26 Φεβρουαρίου 2012

Άρθρο από την εφημερίδα "Οδηγώ"


ΚΥΚΛΙΚΟΙ ΚΟΜΒΟΙ ΑΝΤΙ ΦΩΤΕΙΝΟΙ ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΕΣ
Τελευταία άρχισαν και στην Ελλάδα στα σημεία όπου διασταυρώνονται δύο ή και περισσότεροι δρόμοι αντί να τοποθετούνται φωτεινοί σηματοδότες  να κατασκευάζονται κυκλικοί κόμβοι .
Πολλές πόλεις έχουν υιοθετήσει την πρακτική αυτή κι έχουν σημαντικά αποτελέσματα τόσο στην διαχείριση της κυκλοφορίας όσο και στην οικονομική επιβάρυνση. Η κυκλοφορία γίνεται πολύ πιο άνετα και με περισσότερη ασφάλεια.
Όλα τα οχήματα που προσεγγίζουν τον κόμβο υποχρεούνται να σταματήσουν πριν την είσοδό τους στον κύκλο {Υπάρχει πινακίδα STOP}.Προτεραιότητα έχουν δηλαδή τα οχήματα που βρίσκονται ήδη εντός του κύκλου.
Η ακτίνα του κύκλου και η μορφή της κατασκευής {συνδυασμός ασφάλτου με κυβόλιθους στην επιφάνεια}, είναι τέτοια ώστε να μπορεί να επιτρέπει τη διέλευση και μεγάλων φορτηγών, ενώ στη σύνδεση των οδών με τον κόμβο δημιουργούνται μελετημένες διαβάσεις πεζών με ειδική σήμανση και φωτισμό.
Τα πλεονεκτήματα αυτής της κατασκευής έναντι των σηματοδοτών είναι αρκετά , όπως
1.Τα οχήματα κινούνται με μικρή ταχύτητα. Δεν μπορεί κάποιος να εισέλθει στον κόμβο με μεγάλη ταχύτητα , άλλωστε υπάρχει ΣΤΟΠ σε κάθε  είσοδο.
2.Αποφεύγονται οι συγκρούσεις λόγω παραβίασης των σηματοδοτών.
3.Μειώνεται το κόστος. Η τοποθέτηση και συντήρηση των σηματοδοτών κοστίζει ενώ επιτυγχάνεται εξοικονόμηση ενέργειας και αποφεύγεται το κυκλοφοριακό αλαλούμ όταν τίθενται εκτός λειτουργίας. Επί πλέον ο σηματοδότης δημιουργεί ουρές αναμονής και αυξάνει πολύ τις καθυστερήσεις και επιβαρύνει το κυκλοφοριακό στις πόλεις.
4.Μέσα στον κόμβο  υπάρχει πράσινο ενώ μπορεί να τοποθετηθεί και κάποιο άγαλμα για την αισθητική αναβάθμιση της περιοχής.
5.Με ειδική σήμανση στην είσοδο-έξοδο του κόμβου  ενημερώνεται πλήρως ο οδηγός για την πορεία που επιθυμεί να ακολουθήσει.
6.Η κατασκευή τους ενδείκνυται και για τους επαρχιακούς δρόμους , ώστε τα οχήματα να μην μπορούν να αναπτύξουν μεγάλες ταχύτητες.
Στην Λεωφόρο Καλλιθέας {περιοχή Καρακόνερο} πριν ένα χρόνο που διαμορφώθηκε ένας μικρός κόμβος σύνδεσής της με την περιοχή Ροδινίου τοποθετήθηκε ολόκληρο δάσος από φωτεινούς σηματοδότες… Ας ελπίσουμε ότι σε μελλοντικές κατασκευές οι αρμόδιοι θα προτιμήσουν τους κυκλικούς κόμβους. Ακόμα όμως και τώρα μπορούν να κατασκευαστούν στις διασταυρώσεις της οδού Εθνικής Αντίστασης{με την οδό Σοφούλη, με την οδό Κ.Υδραίου , με την οδό Λεμεσού και Εργάνης Αθηνάς} αλλά και σε άλλες οδικές αρτηρίες της πόλης {Κ.Υδραίου –Απ.Παύλου κ.λ.π.}για την καλύτερη κυκλοφορία των οχημάτων.
                          Κανόνες κίνησης στους κυκλικούς κόμβους

1.Η είσοδός μας στον κόμβο είναι ελιγμός (αλλαγή κατεύθυνσης προς τα δεξιά) και σαν ελιγμός είναι υποχρεωτική η χρησιμοποίηση δείκτη κατεύθυνσης (δεξί φλάς)κατά την είσοδο.

Το ότι υπάρχει το σήμα της υποχρεωτικής κυκλικής  κατεύθυνσης σε ένα κυκλικό κόμβο δεν σημαίνει ότι δεν απαιτείται η ενεργοποίηση του δεξιού φλας.

2. Σε κάθε περίπτωση ο εισερχόμενος σε έναν κυκλικό κόμβο με υποχρεωτική αριστερόστροφη κυκλική πορεία, είναι υποχρεωμένος να εισέλθει στην δεξιότερη λωρίδα κυκλοφορίας και αν αυτή δεν υπάρχει στο δεξιότερο άκρο του οδοστρώματος

Απαγορεύεται  να κινηθεί διαγώνια και να εισέλθει στην εσωτερική λωρίδα κυκλοφορίας η κοντά στο αριστερό άκρο του οδοστρώματος.

3. Ο εισερχόμενος σε κυκλικό κόμβο εφαρμόζει τους 4 κανόνες προτεραιότητας που είναι α. Τροχονόμος β. Σηματοδότες γ. Σήμανση δ. Κανόνας της δεξιάς προτεραιότητας

4.Μετά την είσοδο στον κυκλικό κόμβο με δεξί φλάς και πάντα κοντά στην δεξιά λωρίδα  η αν δεν υπάρχει ,κοντά στο δεξί άκρο του οδοστρώματος, η θέση στο οδόστρωμα θα εξαρτηθεί από την πρόθεση μας να εξέλθουμε:

Α. Στην επόμενη έξοδο

Β. Σε μία οποιαδήποτε άλλη έξοδο εκτός της πρώτης

Γ. Να ακολουθήσουμε  την σήμανση και  θεωρητικά να μείνουμε μέσα στον κυκλικό κόμβο.

Μόνο στην περίπτωση  Α  παραμένουμε στην θέση εισόδου(δεξιά λωρίδα) και εξερχόμαστε με δεξί φλάς(ελιγμός αλλαγής κατεύθυνσης προς τα δεξιά)

Στις δύο άλλες περιπτώσεις  Β και Γ είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε ελιγμό αλλαγής λωρίδας με ελέγχους και αριστερό φλάς και να εισέλθουμε στην  αριστερή λωρίδα η κοντά στο αριστερό άκρο του οδοστρώματος και να συνεχίσουμε μέχρι να εξέλθουμε όπου θα κάνουμε ελιγμό αλλαγής λωρίδας (στην δεξιά λωρίδα από την αριστερή όπου ήμασταν)έγκαιρα και  αφού ενταχθούμε πλήρως στην δεξιά λωρίδα  τότε θα κάνουμε τον ελιγμό αλλαγής κατεύθυνσης προς τα δεξιά με ελέγχους και με δεξί φλάς, σε καμία περίπτωση δεν θα κινηθούμε διαγώνια (ενοποίηση των δύο ελιγμών).

5. Για ποιο λόγο είμαστε υποχρεωμένοι να κινηθούμε στην αριστερή λωρίδα του κυκλικού κόμβου στις περιπτώσεις  Β και Γ ? και γιατί δεν είμαστε υποχρεωμένοι να κινηθούμε μόνο στην δεξιά λωρίδα κυκλοφορίας και να χρησιμοποιήσουμε την αριστερή λωρίδα μόνο για προσπέραση?

Ο λόγος και ο κανόνας είναι απλός εφαρμόζεται σε όλους του δρόμους μονής κατεύθυνσης(όπως είναι και ο κυκλικός κόμβος) και στους οποίους :

· Απαγορεύεται η στροφή αριστερά

· Υπάρχει σήμα υποχρεωτικής πορείας ευθεία και δεξιά

·  Δεν υπάρχει δρόμος αριστερά(ισχύει στον κυκλικό κόμβο)

Σε αυτές τις περιπτώσεις οφείλουμε να κινηθούμε στην αριστερή λωρίδα και να αφήσουμε την δεξιά γι αυτούς που θα εξέλθουν από τον κυκλικό κόμβο για καλύτερη διαχείριση και κυκλοφορία των οχημάτων και της κυκλοφορίας.

Αυτή η ανάλυση είναι υποκειμενική και δεν στηρίζεται άμεσα στον ΚΟΚ ο οποίος επιτρέπει την χρησιμοποίηση της αριστερής λωρίδας  μόνο για προσπέραση ή  αλλαγή κατεύθυνσης προς τα αριστερά

6.Με την είσοδό μας  στον κυκλικό κόμβο και την  πλήρη ένταξή μας στην δεξιά λωρίδα ή κοντά στο δεξί άκρο του οδοστρώματος δεν ισχύει πλέον ο κανόνας της δεξιάς προτεραιότητας οι κινούμενοι στον κόμβο επειδή μας έχουν από δεξιά, μας παραχωρούν προτεραιότητα μόνο μέχρι την  πλήρη ένταξή μας στην δεξιά λωρίδα ή κοντά στο δεξί άκρο του οδοστρώματος

Σε καμία περίπτωση δεν μας παραχωρούν προτεραιότητα στη αλλαγή λωρίδας που θα πραγματοποιήσουμε.

                             

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου