Τρίτη 11 Σεπτεμβρίου 2012


 

Τι πρέπει να προσέξετε αν αγοράσετε
ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ
Ακολουθήστε τη σωστή διαδικασία
 Στις μέρες μας που το ταμείο είναι μείον, ο κόσμος στρέφεται στην αγορά μεταχειρισμένου αυτοκινήτου λόγω του πολύ μικρότερου κόστους σε σύγκριση με τα καινούργια Η αγορά ενός μεταχειρισμένου όμως απαιτεί πολύ προσοχή.
Η επιλογή ενός κατάλληλου μεταχειρισμένου αυτοκινήτου μπορεί να αποδειχθεί όχι και τόσο εύκολη υπόθεση, μιας και υπάρχει μια πολύ μεγάλη ποικιλία μοντέλων και κατασκευαστών. Πριν ξεκινήσετε την αναζήτηση, καλό είναι να έχετε προγραμματίσει εκ των προτέρων τα χρήματα που θέλετε να δώσετε, τόσο για το μεταχειρισμένο αυτοκίνητο όσο και τα απαραίτητα λειτουργικά του έξοδα, πχ. ανταλλακτικά, ασφάλιστρα, τέλη κυκλοφορίας και κατανάλωση.
Από τη στιγμή που έχετε οριστικοποιήσει το ποσό οποίo διατίθεστε να πληρώσετε μην αφήσετε τον εαυτό σας να παρασυρθεί και να βρεθείτε να πληρώσετε παραπάνω απ' όσα έχετε προϋπολογίσει. Χρήσιμες πληροφορίες θα βρείτε στα ειδικά περιοδικά και σε ιστοσελίδες για την τιμή που θα πρέπει να πληρώσετε για ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο, ανάλογης του έτους κατασκευής του και της κατάστασης στην οποία βρίσκεται.
Υπάρχουν πολλά προβλήματα, που ίσως αντιμετωπίσετε, κατά την αγορά ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου.
Ποιος δεν έχει ακούσει ιστορίες για ανθρώπους που εξαπατήθηκαν; Είναι αλήθεια ότι ο κίνδυνος απάτης είναι πολύ μεγαλύτερος κατά την αγορά μεταχειρισμένου αυτοκινήτου. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να είστε δυο φορές πιο προσεκτικοί!
Στελέχη της αγοράς, η Κομισιόν αλλά και η γενική γραμματεία καταναλωτή συμβουλεύουν για το τι πρέπει να κοιτάξετε και ποια είναι η διαδικασία.
       ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ                        
        Πριν αποφασίσετε ποιο θα αγοράσετε έχετε υπόψη σας  τα ακόλουθα

                                                Μέγεθος
Το πόσο μεγάλο θα πρέπει να είναι το αυτοκίνητό σας, είναι κάτι που εξαρτάται από τον αριθμό των μελών της οικογενείας σας αλλά και τις ηλικίες των μελών της. Σημαντικές παράμετροι όμως είναι και η χρήση για την οποία προορίζεται.
 Αν η οικογένειά σας είναι πολυμελής, η επιλογή ενός 7θέσιου πολυμορφικού, είναι ίσως, μονόδρομος. Τα στέισον, αντίθετα διαθέτουν, πίσω τεράστιους χώρους για τη μεταφορά ογκωδών αντικειμένων ή και 1 ή 2 σκύλων.
 Για μικρές οικογένειες, τα χάτσμπακ αποδεικνύονται αρκετά πρακτικά, καθώς τα πίσω καθίσματα αναδιπλώνονται, αν χρειαστεί, πολλαπλασιάζοντας έτσι το χώρο αποσκευών. Αν έχετε μικρά παιδιά, «ασφαλίστε» τα στα πίσω καθίσματα ενός δίθυρου αυτοκινήτου ή ενός τετράθυρου που διαθέτει κλειδαριές ασφαλείας στις πίσω πόρτες. Από την άλλη, αν μεταφέρετε συχνά ηλικιωμένους, θα είναι γι' αυτούς κουραστικό να μπαινοβγαίνουν στα πίσω καθίσματα ενός δίθυρου αυτοκινήτου.

                                                            Δάνεια
Αν πρόκειται να αγοράσετε αυτοκίνητο με δόσεις, μην ξεγελαστείτε κατ' αρχάς από το «διαφημιζόμενο» επιτόκιο. Ζητείστε λεπτομέρειες για τις συνολικές προσαυξήσεις, έτσι ώστε να έχετε μια συγκριτική εικόνα των προσφορών της αγοράς. Απαιτείστε να σας αναλύσουν επακριβώς το συνολικό ποσό που θα σας κοστίσει το αυτοκίνητο: έτσι, θα ξέρετε αν σας συμφέρει να δεχθείτε το σύστημα δόσεων που σας προτείνουν, ή να πληρώσετε μετρητοίς, με δάνειο από τράπεζα. Όποιο τρόπο όμως κι αν διαλέξετε, μη βιαστείτε να υπογράψετε. Πάρτε τα χαρτιά στο σπίτι σας και μελετήστε προσεκτικά τους όρους και τα «ψιλά γράμματα». Πολλοί είναι αυτοί που έχουν βιαστεί να βάλουν την υπογραφή τους και έχουν βρεθεί «παντρεμένοι» με ένα διακανονισμό ο οποίος ωφελεί σημαντικά τον πωλητή, εις βάρος της τσέπης τους.
                                                         Οικονομία
Το κόστος λειτουργίας κάθε αυτοκινήτου διαφέρει ανάλογα με το μέγεθος και τις προδιαγραφές του, ενώ σημαντικές είναι κι οι «αποστάσεις» που χωρίζουν τους τιμοκαταλόγους των ανταλλακτικών του ενός αυτοκινήτου σε σχέση με ένα άλλο. Πολλές φορές στο κόστος συντήρησης υπεισέρχονται και παράγοντες τους οποίους αγνοούμε, παρά τη βαρύνουσα επίδραση που έχουν στη διαμόρφωση του συνολικού κόστους λειτουργίας.
Για παράδειγμα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού καίνε περισσότερη βενζίνη και πληρώνετε ακριβότερα ασφάλιστρα και τέλη κυκλοφορίας από μικρότερα. Από την άλλη όμως, οι κατασκευαστές τους, κατά κανόνα, προβλέπουν πολύ μεγαλύτερο διάστημα μεταξύ των υποχρεωτικών σέρβις, πράγμα το οποίο επηρεάζει σημαντικά προς τα κάτω, αυτή τη φορά, το κόστος λειτουργίας. Ανεξαρτήτως πάντως μεγέθους, θα πρέπει να δώσετε ιδιαίτερη σημασία στο διάστημα μεταξύ των υποχρεωτικών σέρβις που προβλέπουν οι κατασκευαστές: άλλο κόστος συντήρησης έχει ένα αυτοκίνητο που χρειάζεται σέρβις κάθε 20.000 χλμ. κι άλλο αυτό που χρειάζεται, κάθε 10.000 χλμ.
Τα αυτοκίνητα που διαθέτουν πετρελαιοκινητήρες έχουν υψηλότερη τιμή αγοράς αλλά προσφέρουν μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου, είναι πιο αξιόπιστα (ειδικά σε περιοχές με υψηλή υγρασία και συχνές βροχές) ενώ οι κινητήρες τους χαρακτηρίζονται από αυξημένη μακροζωία (ένας ντίζελ θα ξεπεράσει τα 300.000 χλμ. συνεχούς λειτουργίας προτού χρειαστεί γενική επισκευή, ενώ ένας βενζινοκινητήρας μόλις και μετά βίας θα περάσει τα 200.000 χλμ.).

                                             Απόδοση-Ασφάλεια
Όσο μεγαλύτερος ο κυβισμός του κινητήρα, τόσο υψηλότερη είναι η ισχύς που αποδίδει (σε γενικές γραμμές) αλλά και τόσο μεγαλύτερη κατανάλωση έχει (αλλά και τέλη κυκλοφορίας όσο και ασφάλιστρα). Ένας μικρός κινητήρας θα αποδειχθεί «πρακτικός», αν οι περισσότερες διαδρομές σας είναι μέσα στην πόλη. θα είναι όμως «λίγος» στα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων .
Αν κινείστε συχνά σε επαρχιακούς δρόμους και σε περιοχές με συχνά δυσμενή καιρικά φαινόμενα, ίσως αξίζει να επενδύσετε στην αγορά ενός 4X4. Σε οποιαδήποτε όμως περίπτωση, δεν θα πρέπει να αγνοήσετε την ασφάλεια και ευκολία που προσφέρουν το ABS, τα συστήματα ελέγχου πρόσφυσης και το υποβοηθούμενο τιμόνι: όλα αυτά, με ένα « πρόσθετο κόστος, βέβαια. Όσο περισσότερα έχετε ξοδέψει για το αυτοκίνητο σας, τόσο περισσότερο αξίζει να επενδύσετε και στην αντικλεπτική «υποδομή» του: δεν αξίζει να κάνετε «οικονομίες» όσον αφορά στην επιλογή του συναγερμού και του ιμομπιλάϊζερ!

Όταν αποφασίσετε να το αγοράσετε θα πρέπει να κάνετε τα παρακάτω
Εκτιμείστε μόνοι σας το μεταχειρισμένο αυτοκίνητο, λαμβάνοντας υπ’ όψιν:
- Το βασικό εξοπλισμό
- Την κατάσταση, στην οποία βρίσκεται Δηλαδή: Είναι ατρακάριστο; Χρειάζεται βάψιμο; Έχει καλό εσωτερικό (ταμπλό, ταπετσαρίες, καθίσματα); Χρειάζεται επισκευή κινητήρα; Λειτουργούν τα ηλεκτρικά; Έχει σωστό το σύστημα διεύθυνσης, ανάρτηση και ελαστικά; Πόσα είναι τα διανυθέντα χιλιόμετρα;
- Ποια είναι η αξία του extra εξοπλισμού και των αξεσουάρ; Έχετε υπόψη σας ότι η αξία αυτή ελαττώνεται, ανάλογα με τα χρόνια, που βρίσκεται, σε κυκλοφορία .
 - Ποιο είναι το κόστος επισκευής, για τις φθορές, που έχει υποστεί το όχημα.
- Το έτος κατασκευής και πρώτης κυκλοφορίας
- Ζητάτε, πάντοτε, να ελέγξετε το βιβλίο της συντήρησης του αυτοκινήτου (service).
Προσοχή! Σε πολλές περιπτώσεις, οι πωλητές, προσπαθούν να κρύψουν στοιχεία προσδοκώντας την πώλησή τους σε καλύτερη τιμή, όπως η απόκρυψη των πραγματικών χιλιομέτρων. Κάποιοι προβαίνουν στο "πείραγμα" του {κοντέρ}, ώστε να εμφανίζονται  λιγότερα χιλιόμετρα από τα πραγματικά.
Τι μπορούμε να κάνουμε λοιπόν σαν υποψήφιοι αγοραστές; Πρώτο και κυριότερο, να είμαστε υποψιασμένοι. Να κάνουμε ελέγχους που θα μας βοηθήσουν να εκτιμήσουμε το αληθές ή όχι της ένδειξης του χιλιομετρητή. Υπάρχει ειδικό μηχάνημα που μπορεί να «διαβάσει» τον εγκέφαλο του αυτοκινήτου{κάποιων μοντέλων} από τον οποίο δεν σβήνονται τα χιλιόμετρα. Αλλά και μόνοι μας μπορούμε να κάνουμε ένα «τσέκ-απ».
 Να ελέγξουμε σημεία που χρησιμοποιούνται από τον οδηγό περισσότερο όπως τιμόνι, κάθισμα, χειρόφρενο, μοκέτα-πατάκια, πεντάλ, διακόπτες ηλεκτρικών παραθύρων ,που  η κατάστασή τους δεν ταιριάζει με τα αναγραφέντα χιλιόμετρα. Να  υποψιαστούμε αν το βιβλίο συντήρησης "χάθηκε" ή είναι πολύ ομοιόμορφο σαν να συμπληρώθηκε σε μία μέρα. Αν το όχημα έχει κοντέρ με αναλογικά νούμερα, ελέγχουμε πόσο καλά στοιχισμένα είναι οι αριθμοί για τις δεκάδες και τις εκατοντάδες χιλιόμετρα. Υπολογίζουμε τον αναμενόμενο αριθμό των χιλιομέτρων με βάση την ηλικία του αυτοκινήτου και τον μέσο όρο διανυθέντων χιλιομέτρων για έναν τυπικό οδηγό (15.0000 χλμ). Μια άλλη ένδειξη για τα πραγματικά χλμ ενός μεταχειρισμένου είναι οι ημερομηνίες κατασκευής που έχουν τα ελαστικά που φοράει. Με το σκεπτικό ότι ένα ελαστικό κρατάει για 40-50.000 χλμ ή 4 χρόνια, δεν είναι λογικό κάποιος που ισχυρίζεται για ένα αυτοκίνητο ότι έχει 20.000 ή 30.000 χλμ και να μη φοράει τα λάστιχα του κατασκευαστή.
Οδηγείστε το αυτοκίνητο. Στο κιβώτιο ταχυτήτων οι ταχύτητες πρέπει να κουμπώνουν απροβλημάτιστα χωρίς μεταλλικούς ήχους ή δυσκολία. Ο κινητήρας πρέπει να ακούγεται υγιής και να ανταποκρίνεται θετικά στο πάτημα του γκαζιού. Αν είναι αγορασμένο από έμπορο, βρείτε τον προηγούμενο ιδιοκτήτη και ρωτήστε τον για το αυτοκίνητο .
Πηγαίνετε οπωσδήποτε το αυτοκίνητο σε έναν μηχανικό της εμπιστοσύνης σας για να κάνει έλεγχο στα μηχανικά μέρη για τυχόν άλλες ενδείξεις.
Αν αποφασίσετε την αγορά του βάλτε τον πωλητή να υπογράψει υπεύθυνη δήλωση ότι τα χιλιόμετρα του αυτοκινήτου που δείχνει το κοντέρ είναι τα πραγματικά.(ιδιώτης) ή ζητείστε να φαίνονται τα χλμ πάνω στο τιμολόγιο (έμπορος). Αν φέρει αντίρρηση, ξεχάστε καλύτερα αυτό το αυτοκίνητο.
Δεν είναι απαραίτητα αποτρεπτικό τα πολλά διανυθέντα χιλιόμετρα για ένα αυτοκίνητο. Ένα σωστά συντηρημένο αυτοκίνητο με τα σέρβις του στην ώρα τους και προσεγμένο από έναν ειλικρινή και τίμιο ιδιοκτήτη, είναι πάντα μια καλή αγορά ως μεταχειρισμένο.
  Γραφειοκρατικά
* Όταν επιλέξετε το αυτοκίνητο ξεκινά η διαδικασία που πρέπει να γίνει κατά την αγορά. Θα πρέπει να απευθυνθείτε αμφότεροι {πωλητής και αγοραστής} στις Δ.Ο.Υ της περιοχής σας προκειμένου να πάρετε τα δικαιολογητικά για τη μεταβίβαση. Επίσης μπορείτε να τα προμηθευτείτε και από τα ΚΕΠ .Βεβαιωθείτε ότι δεν υπάρχουν δηλωμένες υποθήκες για το αυτοκίνητο και ότι το πρόσωπο που υπογράφει είναι ο νόμιμος ιδιοκτήτης του οχήματος. Απευθυνθείτε στην σχετική Αρχή για να βεβαιωθείτε ότι το όχημα δεν είναι κλεμμένο.
Aν το αγοράζετε από έμπορο, διαβάστε την πολιτική της εγγύησης και όλα τα έγγραφα –μαζί με τα «ψιλά γράμματα» - πολύ προσεκτικά.
*Αν επιλέξετε μεταχειρισμένο από άλλο κράτος που θα το κυκλοφορήσετε στην Ελλάδα, πρέπει να γνωρίζετε ότι υπάρχει άλλη διαδικασία. Δεν έχετε δικαίωμα να το κυκλοφορείτε στο εσωτερικό της χώρας, πριν από την καταβολή των οφειλόμενων δασμών επιβαρύνσεων και την έκδοση πιστοποιητικού, για την ταξινόμηση του οχήματος και τη χορήγηση ελληνικών πινακίδων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου