Κυριακή 8 Ιουλίου 2012


                         Οδηγήστε Οικονομικά
                       Απλοί τρόποι για οικονομία στη βενζίνη
Περνάτε μπροστά από πρατήριο και σας πιάνει η καρδιά σας με τις τιμές που αντικρίζετε. Κοιτάτε με τρόμο το ταμπλό μη τυχόν και ανάψει το λαμπάκι της βενζίνης. Σκέφτεστε να το παρατήσετε και να κινείστε με ποδήλατο, ή το γυρίσετε σε υγραέριο αλλά δεν το αποφασίζετε. Ξέρετε βέβαια ότι το καλύτερο θα ήταν να είχατε ένα καινούργιο   αυτοκινητάκι, αλλά που χρήματα αυτή την εποχή για τέτοια αγορά.
Γεγονός είναι ότι σε αυτή την περίοδο κρίσης που διανύουμε, μας έχουν τσούξει ιδιαίτερα οι τιμές των υγρών καυσίμων .
Παλιότερα η πιο συχνή ερώτηση στις εκθέσεις αυτοκινήτων από τους υποψήφιους αγοραστές ήταν «Πόσο πάει? Είναι καλό?.Σήμερα οι λιγοστοί αγοραστές υποβάλλουν μόνο μία ερώτηση. «Πόσο καίει φίλε? ».Σήμερα με 2 ευρώ βάζουμε ένα λίτρο. Κάποτε με 700 δραχμές φουλάραμε….
Μπορούμε όμως να οδηγούμε έτσι ώστε αν όχι να εξοικονομούμε καύσιμο τουλάχιστον να μην το σπαταλάμε. Μελέτες και έρευνες έχουν αποδείξει ότι το 30% της κατανάλωσης εξαρτάται από το στυλ οδήγησης. Γεγονός είναι ότι οι κατασκευαστές τα τελευταία χρόνια έχουν εφαρμόσει πολλές τεχνολογίες ,με στόχο τη μείωση τόσο της κατανάλωσης όσο και των εκπομπών ρύπων. Υβριδικά μοντέλα αλλά και τεχνολογίες σε συμβατικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης ,τα συστήματα start stop, οι ενδείξεις για τη σωστή αλλαγή σχέσεων, η απομόνωση κάποιων κυλίνδρων στα μεγάλα σύνολα κ.λπ. είχαν αυτό το σκοπό.
Όσο γρήγορα γεμίζει το ρεζερβουάρ άλλο τόσο γρήγορα αδειάζει. Η τιμή της βενζίνης έφθασε σε πολλές περιοχές τα 2 ευρώ και φως στο τούνελ δεν φαίνεται. Μάλιστα  δεν αποκλείεται τα πράγματα μπορεί να γίνουν ακόμα πιο δύσκολα..
Τονίζουμε ότι ο καταλυτικός παράγοντας στην όλη διαδικασία εξακολουθεί να είναι ο οδηγός και οι συνήθειές του, τόσο στον τρόπο με τον οποίο κινείται όσο και στην προσοχή που δίνει στο όχημά του.
Συμβουλές για οικονομία στη βενζίνη κατά την οδήγηση
Οδηγούμε με σωστή ταχύτητα, ήρεμα και σωστά.
Ο βασικότερος παράγων στην οικονομία καυσίμου. Αποφεύγουμε απότομες επιταχύνσεις και φρεναρίσματα και γενικά την νευρική οδήγηση. Εκτός από καύσιμο γλιτώνουμε τόσο εμάς όσο και τους γύρω οδηγούς από άγχος και πιθανά ατυχήματα.
Ελέγχουμε την κίνηση πιο μπροστά μας και δεν περιορίζουμε το οπτικό σας πεδίο στο προπορευόμενο όχημα και μόνο. Έτσι αποφεύγουμε άσκοπες επιταχύνσεις και φρεναρίσματα που κοστίζουν πάρα πολύ σε βενζίνη, ειδικά μέσα στην πόλη. Έτσι λοιπόν αν 3- 4 αυτοκίνητα μπροστά μας δούμε να ανάβουν τα φώτα των φρένων παίρνουμε και εμείς το πόδι από το γκάζι και επιβραδύνουμε προοδευτικά.
Μόλις φτάσουμε στην επιθυμητή ταχύτητα ταξιδίου περνάμε στο κιβώτιο τη μεγαλύτερη δυνατή σχέση και πατάμε το γκάζι τόσο όσο χρειάζεται για να διατηρήσουμε την ταχύτητα αυτή. Επισημαίνουμε ότι στη φάση της επιτάχυνσης το σωστό είναι να πατάμε τέρμα το πεντάλ του γκαζιού. Κι αυτό γιατί έτσι ανοίγει φουλ η «πεταλούδα» και ο κινητήρας αναπνέει καλύτερα και γίνεται πιο αποδοτικός.
Ενδεικτικό είναι πως αν κινούμαστε με τα ¾ της τελικής ταχύτητας του αυτοκινήτου μας καταναλώνουμε τη μισή βενζίνη σε σχέση με το αν κινούμασταν με την τελική του, μιας και η αεροδυναμική αντίσταση όσο ανεβαίνουν τα χλμ./ ώρα παίζει όλο και μεγαλύτερο ρόλο.
Η τεχνική αυτή εκτός από οικονομία καυσίμου μας κάνει καλύτερους οδηγούς μιας και μαθαίνουμε να κρατάμε σωστές αποστάσεις από τα προπορευόμενα αυτοκίνητα.
Μειώνουμε την αντίσταση του αέρα.
Το αυτοκίνητο γενικά είναι τις περισσότερες φορές ένας ‘’τοίχος’’ αεροδυναμικής. Αυτό σημαίνει ότι σε ταχύτητες ταξιδιού, το 40% περίπου της δύναμης του κινητήρα, συνεπώς και το αντίστοιχο καύσιμο, απαιτείται για να ‘’νικήσουμε’’ την αντίσταση του αέρα και να προχωρήσουμε εμπρός. Το φαινόμενο αυτό παρουσιάζεται επειδή η τριβή του αυτοκινήτου με τον αέρα που το περιβάλλει αυξάνεται όσο πιο γρήγορα οδηγούμε. Με λίγα λόγια χρειαζόμαστε περισσότερο καύσιμο για να ‘’περάσουμε’’ το αυτοκίνητό μας από τον ολοένα και πιο πυκνό αέρα.
Προσέχουμε λοιπόν να μην έχουμε πράγματα στη σχάρα της οροφής του αυτοκινήτου όταν δεν είναι απαραίτητο και μπορούν να χωρέσουν στο πίσω κάθισμα ή στο χώρο αποσκευών.
Στις κατηφόρες παίρνουμε το πόδι από το γκάζι, αλλά δεν βάζουμε σε καμία περίπτωση νεκρό.  Πέρα από το ότι είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο δεν έχουμε και κανένα απολύτως όφελος. Αντίθετα αν αφήσουμε το αυτοκίνητο να ρολάρει –χωρίς να πατάμε γκάζι δηλαδή- με οποιαδήποτε σχέση στο κιβώτιο λόγω της λειτουργίας cut off διακόπτεται πλήρως η τροφοδοσία με βενζίνη και η κατανάλωση είναι μηδενική.
Μην αγνοείτε τις ενδείξεις αλλαγής σχέσης που ενδεχομένως έχει το αυτοκίνητό σας. Αν τις υιοθετήσετε θα έχετε εξοικονόμηση καυσίμου. Μην απορήσετε αν σας υποδεικνύει να περάσετε 5η από τα 50 χλμ./ ώρα. Είναι και εφικτό και αποτελεσματικό αν το επιτρέπουν οι συνθήκες (π.χ. επίπεδος δρόμος), ενώ οι περισσότεροι οδηγοί δεν το γνωρίζουν καν με αποτέλεσμα να κινούνται ακόμα και με 2α και να σπαταλούν καύσιμο.
Λέμε όχι στις ‘’special’’ βενζίνες.
Εκτός αν υπάρχει πολύ συγκεκριμένος λόγος, δε χρειάζεται να χρησιμοποιούμε βενζίνες πολλών οκτανίων επειδή οι διαφημίσεις μας βομβαρδίζουν για δήθεν καλύτερες επιδόσεις και μακροβιότερους κινητήρες. Πρόκειται σαφώς για τρικ του marketing. Σε απλή οδήγηση κανένας μα κανένας δεν μπορεί να καταλάβει την διαφορά. Η απλή αμόλυβδη 95 οκτανίων είναι το προδιαγραφόμενο καύσιμο για 99% των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν σήμερα από τον κατασκευαστή τους.
                            Δεν οδηγούμε ποτέ με κρύο κινητήρα.
Ένας κρύος κινητήρας καταναλώνει 10 -15% περισσότερο καύσιμο για να αποδώσει τα μέγιστα. Γι αυτό λοιπόν πρέπει να «ζεσταίνουμε» 2 με 3 λεπτά τον κινητήρα του αυτοκινήτου, πάντα εν κινήσει αλλά με χαμηλές στροφές, ακόμα και αν πρόκειται για μια μικρή διαδρομή μέσα στην πόλη.
Έλεγχος ελαστικών
Όταν η πίεση στα λάστιχα είναι χαμηλή αυξάνεται η επιφάνεια επαφή τους με το δρόμο και κατά συνέπεια  οι τριβές και η κατανάλωση. Καλό είναι λοιπόν όχι μόνο να ελέγχεται συχνά η πίεση των ελαστικών αλλά και να αυξάνεται 0,3 bar σε σχέση με τη μέγιστη που προβλέπει ο κατασκευαστής. Έτσι και δεν θα έχετε απώλειες στο κράτημα και την άνεση αλλά και καύσιμο θα εξοικονομείτε.. Τα σωστά φουσκωμένα ελαστικά φρενάρουν καλύτερα, συμπεριφέρονται καλύτερα και δεν ζεσταίνονται τόσο όσο τα ξεφουσκωμένα, συνεπώς δεν φθείρονται πολύ.
Όχι ρελαντί για πολύ ώρα.
Όταν είμαστε σταματημένοι, αλλά με την μηχανή να λειτουργεί, έχουμε κάποια κατανάλωση. Ένας απλός κανόνας λοιπόν είναι να σβήνουμε τον κινητήρα του αυτοκινήτου αν πιστεύουμε ότι θα μείνουμε ακίνητοι για πάνω από μισό λεπτό, είτε είμαστε σε φανάρι είτε περιμένουμε παρκαρισμένοι. Αν χρειάζεστε ρεύμα για όσο διάστημα είναι off o κινητήρας γυρίστε το κλειδί στην ενδιάμεση θέση του διακόπτη. Απλά προσέξτε τη μπαταρία αν η αναμονή διαρκέσει περισσότερο από το συνηθισμένο, ενώ δεν χρειάζεται να ανησυχείτε για τη μίζα.
Το συμπέρασμα λοιπόν είναι ότι αν θέλουμε να κάνουμε πραγματική οικονομία καυσίμου θα πρέπει να αποφεύγουμε όσο μπορούμε τις μικρές διαδρομές. Μπορούμε να περπατάμε ή να χρησιμοποιούμε το ποδήλατο. Γενικά πάντως η οικονομία καυσίμου είναι σαν τις αυστηρές δίαιτες. Εκεί που προσέχεις ευλαβικά τη διατροφή σου έρχεται μια στιγμή που μπουχτίζεις και τρως ότι βρεις μπροστά σου.
Έτσι κι εκεί που οδηγείς με το μάτι στην ένδειξη της στιγμιαίας κατανάλωσης στην καρφώνει ξαφνικά, πατάς τέρμα το γκάζι και κάνεις τις αλλαγές στον κόφτη και καις για κάθε 100 χιλιόμετρα το φορτίο ενός super tanker.
Με αυτό θέλουμε να πούμε πως η προσπάθεια για εξοικονόμηση βενζίνης δεν μπορεί να γίνει αποσπασματικά και περιστασιακά. Πρέπει να είναι μια συνειδητή διαδικασία, με κανόνες και αρχές που με την επανάληψη θα μας γίνουν βίωμα.
Στην περίπτωση αυτή δεν θα είναι μια εξαίρεση αλλά η καθημερινή πρακτική και μόνο έτσι θα μπορούμε να μετακινούμαστε και οικονομικά αλλά και σβέλτα και με ασφάλεια που φυσικά πάντα προηγείται. Η προσπάθεια αξίζει τον κόπο και όπως συμβαίνει συνήθως η απόφαση είναι το μισό βήμα προς την επιτυχία.
4 απλές συμβουλές όταν βρεθείτε στο βενζινάδικο
1. Γεμίστε το όχημά σας νωρίς το πρωί. Γιατί η θερμοκρασία εδάφους είναι χαμηλή. Σ' όλα τα πρατήρια βενζίνης οι δεξαμενές είναι υπόγειες. Άρα, όσο πιο κρύο είναι το έδαφος, τόσο μεγαλύτερη είναι η πυκνότητα του καυσίμου. Αν γεμίσετε απόγευμα, ή βράδυ, το λίτρο σας δεν θα είναι ακριβώς ένα λίτρο.
2. Όταν γεμίζετε ο ίδιος-ίδια σε self service-πρατήριο, μην βάζετε την αντλία στην υψηλή ταχύτητα. Απ' τις τρείς ταχύτητες/στάδια, - χαμηλό στάδιο, μεσαίο κι υψηλό,- το χαμηλό ελαχιστοποιεί τους ατμούς που δημιουργούνται απ' την βενζίνη. Σ' όλες οι μάνικες προκαλείται μια επιστροφή ατμού. Εάν γεμίζετε στο γρήγορο, ένα μέρος του καυσίμου, που πηγαίνει στο ρεζερβουάρ γίνεται ατμός βενζίνης. Αυτός ο ατμός απορροφάται επάνω, γυρίζει πίσω στην υπόγεια δεξαμενή του βενζινάδικου κι έτσι στην πραγματικότητα παραλαμβάνετε λιγότερο καύσιμο.
3. Ένα απ' τα σημαντικότερα είναι να κάνετε ανεφοδιασμό, όταν το απόθεμα βενζίνης σας είναι περίπου στη μέση . Διότι, όσο περισσότερο καύσιμο έχετε στο ρεζερβουάρ, τόσο λιγότερος αέρας υπάρχει στο διαθέσιμο χώρο του. Η βενζίνη εξατμίζεται γρηγορότερα απ' ό,τι μπορείτε να φανταστείτε.
4. Εάν την ώρα που εισέρχεστε, δείτε ότι γίνεται ανεφοδιασμός του βενζινάδικου από βυτιοφόρο, μη γεμίζετε. Είναι πολύ πιθανό το καύσιμο να έχει ανακατευτεί.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου